
V době digitální komunikace a rozmachu online obchodování se distanční smlouvy staly běžnou součástí každodenního života. Ať už jde o nákup zboží přes e-shop, objednávku služby po telefonu nebo uzavření smlouvy prostřednictvím e-mailu, vždy se jedná o specifický způsob uzavření smlouvy, který přináší zvýšenou ochranu spotřebitele jako slabší smluvní strany.
Distanční smlouvy jsou podle občanského zákoníku považovány za spotřebitelské smlouvy uzavírané prostředky komunikace na dálku, přičemž mezi nejčastější příklady patří online nákupy, telefonické objednávky či smlouvy sjednané prostřednictvím mobilních aplikací.
Povinnosti podnikatele při uzavírání distanční smlouvy
Podnikatel má při uzavírání smlouvy distančním způsobem vůči spotřebiteli řadu povinností, jejichž účelem je kompenzovat absenci fyzického kontaktu mezi stranami. Je povinen spotřebiteli před uzavřením smlouvy jasně a srozumitelně sdělit následující informace:
- identifikační údaje podnikatele (název, sídlo, IČO apod.),
- hlavní vlastnosti zboží nebo služeb,
- celkovou cenu včetně daní a poplatků,
- způsob a lhůtu dodání,
- podmínky a postup pro odstoupení od smlouvy,
- informace o právech z vadného plnění a reklamačním řízení,
- informace o nákladech na prostředky komunikace na dálku (např. hovor, SMS),
- informace o existenci záruky nebo poprodejních služeb.
Tyto informace vyplývají z § 1820 občanského zákoníku a jejich neposkytnutí může vést ke znevýhodnění spotřebitele. Po uzavření smlouvy musí podnikatel spotřebiteli poskytnout potvrzení smlouvy v textové podobě, například prostřednictvím e-mailu. To může zahrnovat i potvrzení o přijetí objednávky.
Zvláštní pravidla pro telefonické smlouvy
Pokud dochází k uzavření smlouvy po telefonu, má podnikatel další specifické povinnosti. Již na začátku hovoru musí:
- sdělit obchodní účel hovoru,
- uvést svou totožnost (např. název firmy, jméno operátora).
Pokud je během hovoru učiněna konkrétní nabídka, musí být její znění potvrzeno v textové podobě. Spotřebitel je takovou smlouvou vázán až v okamžiku, kdy svůj souhlas potvrdí – buď elektronicky, nebo podpisem.
Pozor na nekalé obchodní praktiky
Zvláštní důraz je kladen na ochranu spotřebitele proti opakovaným, nevyžádaným nabídkám. Činění opakovaných nevyžádaných obchodních nabídek telefonem, e-mailem či jiným způsobem je považováno za nekalou obchodní praktiku dle zákona o ochraně spotřebitele. Takové jednání je zakázáno a může být postihováno jako správní delikt, včetně možné pokuty.

V případě jakýchkoli Vašich dotazů týkající se dané problematiky se na nás neváhejte obrátit.
Mgr. Matěj Grödl, BSc. managing partner: matej@groedl.cz
T: +420 724 313 057